HWR is jong

HWR is jong

Heemkunde Werkgroep Reusel
Gepubliceerd door Jos in HWR · maandag 02 maa 2020
Het lijkt wel alsof iedereen steeds denkt dat als je met heemkunde bezig bent, dat je dan alleen maar oog hebt voor “ouw dinge”. Maar niets is minder waar. Het is de kunst om overal verbanden te leggen tussen het verleden en het heden. Zo word je rijker van hetgeen zich hier gisteren, eergisteren, een week, een maand, een jaar, vele tientallen jaren, ja zelfs honderden en duizenden jaren geleden afgespeeld heeft. Zo leer je het verleden kennen als je je erin verdiept. Maar je krijgt ook meer waardering en begrip voor al hetgeen zich nu afspeelt in 2020. Al hoef je het er niet altijd mee eens te zijn. In het kader van verjonging zal ik maar zeggen hebben we ook onze website in een eigentijdser jasje gegoten. Natuurlijk hebben we de goede zaken van onze vorige website behouden. Maar we hebben er ook nieuwe onderdelen aan toegevoegd. Nu zijn we dan weer helemaal in deze tijd. En veranderen is best goed. Ik las eens op een maandelijkse spreuk van de Bond zonder Naam: Verandering biedt perspectief. En dat is nog waar ook. Ook de HWR doet dat. We krijgen allemaal zin om onze heemkundige aspecten en doelstellingen een ander en ook aangenamer jasje te geven. We gaan er fanatiek tegen aan. De viering van 75 jaar Reusel bevrijd heeft er toch wel ingehakt, waardoor sommige zaken op de plank bleven liggen. Maar nu zijn we alweer maanden bezig met het uitvoeren van zaken waar we te weinig aan toe konden komen. En een van die zaken was natuurlijk onze website. Ook al omdat we vonden dat in principe iedereen toegang moet hebben tot die website. Niet alleen de leden. Die hebben een eigen ingang in de Heemkunde werkgroep. We zijn ervan overtuigd dat heel veel inwoners van onze gemeente en volgers van de heemkunde ook ons iets te vertellen hebben over hetgeen zij nog weten over het verleden. Als ze dat met ons zouden kunnen delen snijdt het mes aan twee kanten. Vandaar onze inspanningen om onze website up-to-date te maken. Uiteraard met behulp van heemkunde liefhebbers.

beoordelingen